vrijdag 26 juli 2013

Het kliekjeskookboek

Het leuke van verhuizen is dat je bij het uitpakken dingen kan herontdekken. Zo vond ik tussen mijn boeken "het kliekjeskookboek" van Lydia Tuinman. Ik had dit boekje ooit op een verlanglijstje met kerst staan, en heb het dus cadeau gekregen.

Het idee achter het boek is super, er wordt te veel weggegooid en dat is onnodig en zonde. De schrijfster heeft veel inspiratie in oude kookboeken en bij  "onze" moeders en grootmoeders opgedaan en heeft al deze tips en recepten verwekt in dit boekje. Het boekje is ingedeeld hoofdstukken op ingrediënt, zodat je kan zoeken op wat je nog hebt liggen.



Het boekje is heel goed om inspiratie op te doen, zeker als je niet zo bedreven bent in restverwerking. Er staan meer dan honderd recepten in en voorin staat een handig stukje met algemene tips over restverwerking. Er is zelfs een hoofdstuk over schilletjes en wat je daarmee nog kan. Zo zou je appelschillen en sinaasappelschillen kunnen drogen en fijnsnijden zodat je er later thee van kan trekken. Ook staan er recepten in voor limonade van sinaasappelschillen.

Het nadeel aan het boek vind ik dat er soms wel hele grote hoeveelheden restjes nodig zijn voor een recept. Maar blijkbaar heb ik al een redelijk goede planning en heb ik niet zoveel over. Het komt hier eigenlijk nooit voor dat ik 150-500gr vleesresten over heb. Ik heb eigenlijk nooit vlees over. Maar het mooie is dat je het niet perse met restjes hoeft te maken, er staan genoeg basis recepten in die zo lekker zijn dat je ze zomaar maakt. En alle recepten zijn zonder pakjes of zakjes, dus ook hier kan je veel van leren als je er geen ervaring mee hebt.

Conclusie: "het kliekjeskookboek" is een leuk en nuttig boek. Vooral voor mensen die (nog) veel weggooien/ over hebben maar ook voor mensen die graag inspiratie opdoen voor goedkope recepten.

8 opmerkingen:

  1. Dat boekje staat hier ook op de plank maar zoals je al zegt: ze gaat uit van zeer grote 'restjes' en daarnaast staan er ook veel spullen bij de recepten die ik lang altijd niet in huis heb. Kortom...ik doe niets met dat boekje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja raar is dat he? "restje" van 500gr vlees is voor mij geen restje.
      Maar ik zat het door te bladeren en er staan toch wel grappige recepten in, ik gebruik receptenboeken meestal meer voor inspiratie dan dat ik het letterlijk neem.

      Verwijderen
  2. Ik heb ooit bij de Slegte een 2ehands exemplaar gescoord van een ander "kliekjes-boek". Ik heb hem zo niet bij de hand (moet grote opruiming/reorganisatie houden) maar omdat het een ouder boek is, is hij wat reëler wat betreft de definitie van "restjes". Maar ik heb ooit een artikel gelezen in een heel oud tijdschrift waarbij ze een groot gezin drie!! keer te eten gaven van één kip!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! ik ben altijd gek op dat soort ouderwetse kookboeken. Die staan altijd vol inspiratie!
      Een groot gezin wat 3 keer kan eten van een kip, ben benieuwd. Zal vast in ieder geval 1 keer soep zijn :)

      Verwijderen
  3. Er stond zoiets in het bespaardagboek 2005 van Marieke Henselmans. Inderdaad iets met soep en nog 2 dingen met vleugels en borst apart. Ik woon in mijn eentje maar heb niet zoveel restjes. Wel grote 4 laden vriezer dus vries veel in voor als ik geen zin heb. Met een snackbar naast de deur die ook Chinees heeft... Soms kan ik uit pasta, nasi of soep nog 3 keer extra eten, dat gooi ik niet weg maar vries ik in voor later.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie je wel, toch iets met soep :D

      Als je alleen bent loont het ook om een grote maaltijd te koken en delen in te vriezen, dat is dan veel energie zuiniger. En natuurlijk ook minder moeite.

      Het is mij ook al opgevallen dat je zoveel krijgt bij de Chinees. Als ik bij mijn ouders ben halen we soms Chinees. Een maaltijd voor vier personen eten we met zijn zessen van en dan krijg ik vaak het kliekje mee waar we nog eens met twee personen van eten.

      Verwijderen
  4. heb het ook in de kast staan en vanwege jouw blog er weer eens bij gepakt. Wat me weer treft is dat het soms gaat over restjes van 500 gram (vlees, aardappelen). Dat noem ik echt géén restje. Ik heb spijt dat ik het ooit gekocht heb.
    Groet,
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik nu ook!
      Maar ik neem het meer als inspiratie en niet letterlijk. Ik kan er in elk geval ideeën uit op doen.

      Verwijderen